Ben jij actief op Instagram? Dan heb je vast weleens van het woord algoritme gehoord. En ook dat dit één groot mysterie is. Want waarom krijgt jouw ene post meer bereik en de andere juist weer minder? En wáárom werkt Instagram met een algoritme?

Een algoritme is een aantal stappen dat je zet om een bepaald doel te bereiken. Een algoritme heeft niet per se te maken met grote bergen data en technologie. Een rekensom is een algoritme, maar het bereiden van een maaltijd is dat ook. Je volgt de stappen in een recept om het doel – eten op tafel – te bereiken. 

In het begin werkte Instagram niet met een algoritme. Mensen konden de posts van andere mensen die zij volgden gewoon zien, omdat er nog weinig gebruikers en volgers waren. Alle posts werden op chronologische volgorde getoond. Maar, Instagram werd steeds populairder en hierdoor konden posts niet langer door iedere gebruiker gezien worden. Volg je 200 personen? Dan is het een dagtaak om alle updates te bekijken en te lezen. Met deze reden begon Instagram in 2016 met de ontwikkeling van een algoritme. Door middel van ranking-factoren zie jij enkel wat je wil zien. Of wat Instagram denkt dat jij wil zien.

Voor elk onderdeel van de Instagram app – je Feed, Stories, Explore en Reels – gebruikt Instagram een andere set signalen die het algoritme bepalen. In je Feed zie je bijvoorbeeld meer posts van vrienden en in Explore meer van onbekenden.

Feed (tijdlijn) en Stories algoritme

De algoritme van je feed en stories lijken erg op elkaar. Dit komt omdat ze bestaan uit updates van personen die je zelf volgt. Instagram bepaalt vervolgens de volgorde waarbij zij gebruik maken van de belangrijkste vier:

  1. Informatie over de post
    Hoe populair is de post? Hoeveel likes? Op welk tijdstip is de post geplaatst en welke locatie is hieraan gekoppeld? En is het een video, hoe lang is deze dan?
  2. Informatie over de persoon die de post plaatst
    Hierbij kijkt Instagram naar hoe interessant deze persoon voor jou als volger is. Hoe vaak heb jij bijvoorbeeld met de persoon interactie (liken, reactie achterlaten, DM’s sturen) in de afgelopen paar weken.
  3. Je eigen activiteit
    Instagram weet wat jij interessant vindt, zo kunnen zij voorspellen wat jij in de toekomst interessant zal vinden.
  4. Je interactie-geschiedenis
    Instagram probeert hiemee eracter te komen hoe interessant jij posts vindt van specifieke personen. Ze kijken hierbij naar hoe vaak jij en deze persoon op elkaars updates reageren.

Denkt Instagram dat jij iets zó interessant zal vinden dat je het gaat liken, saven of erop gaat reageren? Dan staat dit hoger in je Feed. Instagram kijkt hiernaast ook nog naar hoeveel posts van een bepaald persoon in jouw Feed verschijnen. Volg je een account waar je superfan van bent? Dan kan het dus zo zijn, dat je niet alle posts te zien krijgt. Instagram wil namelijk geen overkill aan posts van eenzelfde account tonen. 

About the Author Niels


Kom met ons in contact: