Instagram Reels is momenteel helemaal hot! De kans om viral te gaan is weer aanwezig op Instagram en dat hebben we allemaal te danken aan deze nieuwe functie op Instagram. Met Instagram Reels kun je korte video’s maken die hetzelfde formaat hebben als IGTV’s. Kort, maar krachtig; dat is het idee erachter. Korte video’s bieden je mogelijkheid om veel te zeggen in weinig tijd, zodat je de aandacht van de gebruikers goed vasthoudt. Maak leuke en creatieve video’s voor jouw doelgroep en geniet van de vele voordelen die deze functie met zich meebrengt.

Belangrijke feiten over Instagram Reels 

Uiteraard is het wel handig om te weten wat je precies kunt met Reels en waarvoor het bedoeld is. Belangrijk om te weten is dat je Reels maximaal 15 óf 30 seconden mag duren. Je kunt de video delen op het Instagram ‘Home’ Feed, Reels feed en je eigen story. Als je een openbaar account hebt, kan jouw reels ook gedeeld worden door anderen.    

Hoe maak je een Reel? 

Instagram heeft het zo makkelijk mogelijk voor ons gemaakt en dat is ook aardig gelukt. Met een paar simpele stappen heb je namelijk al een Instagram Reels gemaakt: 

  1. Ga naar ‘Home’ en klik linksboven op het camera icoontje.  
  2. Op dit scherm kun je kiezen uit het maken van een ‘Live’, ‘Verhaal’ of ‘Reels’. Je kiest de optie ‘Reels’. 
  3. Nu ben je in de Reels studio. Begin met het opnemen van een video of kies een video uit je galerij. 
  4. Voeg extra’s toe aan je video’s zoals filters of muziek. Ook kun je ervoor kiezen om je video te vertragen of te versnellen. 
  5. Plak eventueel verschillende filmpjes achter elkaar door steeds opnieuw het video icoontje in te drukken of een nieuwe video te selecteren uit je galerij. 
  6. Druk als je klaar bent op het witte pijltje rechts van het video icoontje en voilà! Je kunt nu je Reels delen met de wereld. 

Online zetten  

Het is heel simpel om een Reels online te zetten, maar het is wel goed om te weten welke stappen belangrijk zijn. In het laatste scherm kun je bijvoorbeeld ook een bijschrift toevoegen. Hier kun je kort uitleggen waar je video over gaat. Het liefst in één of twee zinnen, want je wilt natuurlijk dat mensen je video gaan bekijken en niet zich gaan bezighouden met de tekst eronder, om vervolgens weer verder te scrollen. In het Reels feed zie je ook alleen maar de eerste woorden, tenzij je op ‘…meer’ klikt. Vervolgens kun je ervoor kiezen om ‘Ook delen in overzicht’ aan te zetten en dit is zeker aan te raden als je wilt dat je video een groot bereik krijgt. Als je dit aan zet, kun je namelijk verschijnen in ‘Ontdekken’, waar je video kan worden bekeken door mensen die je nog niet volgen. Het is ook mogelijk om je reels niet te delen in je feed, maar alleen in je story. Dit is handig als je gewoon een leuke video in elkaar wilde zetten voor je stories.   

De voordelen van Instagram Reels   

Het grootste voordeel van Reels is dat het algoritme momenteel anders reageert op een Reels dan op een gewone post. Reels kunnen nog dagenlang in gebruikers hun feed verschijnen en de kans dat zoiets gebeurt met je foto is erg klein. Het is dus dé perfecte manier om een groter publiek aan te spreken en het algoritme te doorbreken. Verder heb je een apart Reels feed, waar mensen achter elkaar Reels kunnen kijken én ze komen ook gewoon op het normale ‘Home’ feed van Instagram; dus je hebt dubbel zoveel kans om gezien te worden!  

Instagram Reels is zeker een hele leuke en creatieve functie die weer veel mogelijkheden biedt voor makers.  Zou je wel aan Instagram Reels willen beginnen, maar vind je social media sowieso lastig? Misschien kunnen wij jou wel helpen! Neem contact met ons op of bekijk onze pagina ‘social media uitbesteden’ voor de mogelijkheden.

About the Author Niels


Kom met ons in contact: